DLF lancerer ny koncernstrategi og purpose

DLF har netop lanceret et nyt virksomhedsformål, et såkaldt purpose, og en ny koncernstrategi. Begge initiativer markerer et vigtigt skridt i DLFs udvikling som global frøkoncern og lægger vægt på øget samspil med omverdenen, kundefokus, virksomhedskultur, driftsoptimering samt udvikling af medarbejdere og organisation.
DLF lancerer ny koncernstrategi og purpose

”DLF er en fremtidsorienteret global virksomhed med aktiviteter på fem kontinenter og medarbejdere i 22 lande. Vi forædler, vi producerer og vi sælger frø over hele verden. Det forpligter. Med vores nye purpose og en ny strategi skaber vi et fælles strategisk fokus. Vi står stærkere, agerer hurtigere og går forrest i mødet med de krav, fremtiden stiller – fra kunder, klima og marked,” siger Søren Halbye, CEO i DLF.

DLFs nye purpose lyder: ”We enrich land, life and people through seeds and science
Denne sætning er en italesættelse af den forskel DLF gør for vores kunder, slutbrugere, ejere og det omgivende samfund. Den nye strategiplan med titlen ”Connecting to Grow” hviler på tre centrale indsatsområder:

Mennesker og kultur som drivkraft
”Vi tror på, at langsigtet succes skabes af mennesker. Derfor investerer vi målrettet i en fælles global kultur, hvor klare værdier og kontinuerlig udvikling går hånd i hånd – både professionelt og personligt,” siger Søren Halbye. Det nye purpose skal sammen med DLFs fire globale værdier danne grundlaget for en stærk fælles kultur og engagement på tværs af organisationen. Den skal bidrage til at styrke organisationen, medarbejderudviklingen og den interne sammenhængskraft. Endelig skal den styrke kapaciteten til fortsat at udvikle DLF som forretning og løfte vores samfundsmæssige ansvar.

Styrket markedslederskab
DLF styrker sin position som global markedsleder ved aktivt at udvikle den tætte kontakt til kunder og slutbrugere – og ved klart at investere og synliggøre den værdi, som planteforædling tilfører. Vi sætter en ære i at forstå og imødekomme slutbrugernes behov.
”Vi skal være endnu dygtigere til at skabe og dokumentere værdi for både kunder og slutbrugere. Når vi forstår deres udfordringer, kan vi tilbyde løsninger, der sikrer vores fælles værdiskabelse,” siger Søren Halbye.

Effektive og standardiserede strukturer som fundament
Et andet centralt fokus i strategien er at gøre DLF mere skalerbar og effektiv ved at strømline strukturer og processer på tværs af koncernen. Målet er klart: At frigøre ressourcer og mindske afhængigheden af individuel viden.
”Vores kompleksitet er en naturlig følge af en ambitiøs vækstrejse med opkøb af virksomheder. Nu er vi godt i gang med at forenkle, modernisere og standardisere vores forretning – så vi står stærkere og mere agile til at tage næste skridt på vækstrejsen,” forklarer Søren Halbye.

Klar retning med blik for fremtiden
DLF har med strategien sat tre overordnede målsætninger: At sikre frø som en højværdiafgrøde, investere i konkurrenceevne og opbygge et robust finansielt beredskab.
Strategiplanen løber frem til 2028, men blikket er også rettet længere frem. Nye arter, egenskaber og løsninger vil blive prioriteret, ikke mindst med fokus på klimaomstilling og ændrede forbrugerbehov.

”Connecting to Grow handler i sin essens om at samle vores kræfter – internt og eksternt – så vi står endnu stærkere som global frøkoncern. Vi vil vækste, og vi vil gøre det klogt, bæredygtigt og sammen,” slutter Søren Halbye.